Paragrafen

3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze paragraaf beschrijft de voor de gemeente Scherpenzeel relevante financiële risico’s, uitgaande van de actuele situatie, zowel in- als extern. Risicomanagement is een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering van de gemeente. Hierdoor is het mogelijk om bij besluitvorming eventuele risico’s op een juiste wijze te wegen. Deze paragraaf start met een toelichting op het doel van risicobeheer. Daarna wordt het risicoprofiel uiteengezet door de benodigde weerstandscapaciteit te relateren aan de beschikbare reserves. Vervolgens worden de belangrijkste risico’s weergegeven. Het kader is vastgelegd in de Nota reserves en voorzieningen 2023 en de Financiële verordening 2024 gemeente Scherpenzeel.

Doel van risicobeheer

Risicobeheer is gericht op het verschaffen van een redelijke mate van zekerheid ten aanzien van de realiseerbaarheid van de gemeentelijke doelstellingen, de beheersing van risico’s in bedrijfsprocessen en projecten, de betrouwbaarheid van de financiële verslaglegging en de naleving van relevante wet- en regelgeving. Bij het nemen van belangrijke beslissingen met een onzekere uitkomst worden de risico’s overwogen alvorens tot een besluit te komen. Hierbij wordt dus expliciet de mate van risicoacceptatie bepaald en worden de financiële risico’s die van invloed zijn op de beleidsuitvoering inzichtelijk en beheersbaar gemaakt. Door het inzicht in de risico’s worden de raad, het college en de organisatie in staat gesteld om op een verantwoorde wijze besluiten te nemen, zodat de risico’s nu en de risico’s gerelateerd aan toekomstige ontwikkelingen/investeringen in verhouding staan tot de vermogenspositie van de organisatie.   
Niet alle risico’s laten zich financieel vertalen. Er zijn diverse risico’s die geen financiële gevolgen hebben, maar wel belangrijk zijn om in beeld te hebben. In deze paragraaf ligt de nadruk op de financiële risico’s omdat aan de hand daarvan het weerstandsvermogen wordt bepaald. Dit is een wettelijke verplichting die uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) komt.   
Om inzicht in de risico’s van de gemeente te verkrijgen, is een risico-inventarisatie uitgevoerd die twee keer per jaar wordt geactualiseerd. Door een risicosimulatie wordt het benodigde weerstandsvermogen berekend. De weerstandsratio geeft de verhouding weer tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit. De beschikbare weerstandscapaciteit is een optelling van de algemene reserve, de post onvoorzien en de berekening van de onbenutte belastingcapaciteit. Op basis van het risicobeleid is het gewenste weerstandsvermogen bepaald door de risico’s te kwantificeren naar hun maximale financiële impact maal de kans dat het risico zich voor kan doen.

Voor de beoordeling is de onderstaande schaalindeling gehanteerd:

Kans op risico

Wegings-factor

Omschrijving

Impact risico

Wegings-factor

Hoogte risicobedrag (in €)

Klein

1,00

Onwaarschijnlijk

Klein

1,00

< 50.000

Middel

2,00

Aannemelijk

Middel

2,00

50.000 – 250.000

Groot

3,00

Waarschijnlijk

Groot

3,00

> 250.000

Risico-inventarisatie

Kans x impact

Omschrijving

Grondslag wegingsfactor

Beheersmaatregel treffen?

1,00

Zeer laag

0,10

Niet

2,00

Laag

0,10

Niet

3,00

Gemiddeld

0,25

Bewaken

4,00

Gemiddeld

0,25

Bewaken

6,00

Hoog

0,50

Beheren

9,00

Zeer hoog

0,75

Beheren

Omschrijving

Kans

Impact

Score

Financieel gevolg (maximaal)

Benodigde weerstands-capaciteit

Beheren

Bedrijfsrisico's

P0

1.

Kwetsbaarheid omvang gemeentelijke organisatie

Middel

Groot

Hoog

500.000

250.000

Beheren

P0

2.

Juridische claims

Middel

Klein

Laag

100.000

10.000

Niet

P0

3.

Informatiebeveiliging

Klein

Groot

Gemiddeld

2.000.000

500.000

Bewaken

P0

4.

Verontreinigingsincident riolering

Middel

Groot

Hoog

200.000

100.000

Beheren

P0

5.

Overschrijding op civiele projecten

Middel

Middel

Gemiddeld

200.000

50.000

Bewaken

Eigendomsrisico's

P8

6.

Planschadeclaims

Klein

Groot

Gemiddeld

250.000

62.500

Bewaken

P4

7.

Huisvesting onderwijs

Middel

Middel

Gemiddeld

500.000

125.000

Bewaken

Beleidsrisico's

P1

8.

Rampen en calamiteiten

Middel

Groot

Hoog

1.000.000

500.000

Beheren

P6

9.

Bezuinigingen op de Wsw

Middel

Middel

Gemiddeld

150.000

37.500

Bewaken

P6

10.

Jeugdzorg, volumestijging en zwaardere zorg door open-einde regelingen

Groot

Groot

Zeer hoog

350.000

262.500

Beheren

P6

11.

Taakstelling Sociaal Domein

Middel

Middel

Gemiddeld

150.000

37.500

Bewaken

P6

12.

Langer thuis wonen, effecten Wmo

Groot

Middel

Hoog

200.000

100.000

Beheren

P6

13.

Hogere tarieven huishoudelijke hulp Wmo

Groot

Middel

Hoog

200.000

100.000

Beheren

Aansprakelijkheidsrisico's

TOTAAL

2.135.000

Toelichting op de risico's en beheersmaatregelen

01. Kwetsbaarheid omvang gemeentelijke organisatie
Een kleine organisatie is relatief kwetsbaar. Bij ziekte en uitval van medewerkers is het lastig de continuïteit te waarborgen.
Beheersmaatregelen: We zetten in op vitaliteit en actieve budgetbewaking.

02. Juridische claims
Als gemeente kunnen te maken krijgen met civielrechtelijke claims door genomen besluiten of bij geleden schade. Voorzichtigheidshalve is hiervoor een bedrag opgenomen.

03. Informatiebeveiliging
De ontwikkelingen in de digitale wereld gaan razendsnel. Niet alleen bij en binnen overheden, maar ook bij cybercriminelen en hackers. Het is ons streven om ons zo goed mogelijk tegen cybercriminaliteit te beschermen. Zowel vanuit het Rijk als vanuit onszelf nemen we daarvoor diverse maatregelen. Desondanks is het risico slachtoffer te worden van cybercriminelen niet uit te sluiten.

De dienstverlening kan stilvallen, maar ook de bescherming van persoonsgegevens loopt gevaar. Net als processen die kwetsbaar zijn voor beïnvloeding van buitenaf. Bijvoorbeeld verkiezingen, maar ook vergunningsprocessen en processen in het domein van werk en inkomen.

04. Verontreinigingsincident riolering
Wanneer er een ernstig milieudelict plaatsvindt waarbij sanering noodzakelijk is, is de provincie projectleider en is ook het bevoegd gezag over de saneringsaanpak en de urgentiebepaling. Wie opdraait voor welke kosten is vooraf niet bekend.
Beheersmaatregelen: We voeren het gemeentelijke waterplan uit en we nemen maatregelen tegen grondwateroverlast volgens het Grondwaterbeleid- en beheersplan.

05. Overschrijding op civiele projecten
Er lopen op dit moment veel projecten, dit brengt risico’s met zich mee.

06. Planschadeclaims
Door de actualisatie van bestemmingsplannen loopt de gemeente risico op planschadeclaims. De gemeente hanteert hiervoor een planschade-risico-analyse.

07. Huisvesting onderwijs
Voor de huisvesting onderwijs is de verordening van toepassing. Door sterk stijgende bouwkosten voldoen de landelijke normeringen niet langer. In de bouwsector is sprake van schaarste zowel op het gebied van materialen als personeel. Het Rijk en de VNG hebben gemeenten indringend geadviseerd om hier rekening mee te houden.

08. Rampen en calamiteiten
De afgelopen jaren deed dit risico zich daadwerkelijk voor en hield het coronavirus de wereld steeds in haar greep. Dat gold ook voor de gemeente Scherpenzeel.
Beheersmaatregelen: We houden ons crisisplan up-to-date, maar rampen en calamiteiten kunnen ook doorwerken in de financiële positie van de gemeente (incidenteel, en mogelijk ook structureel).

09. Bezuinigingen op de Wet sociale werkvoorziening (Wsw)
Het Rijk voert een (oplopende) bezuiniging door op de Wsw-gelden. Het risico is aanwezig dat de kosten minder snel dalen dan de ingevoerde bezuiniging van het Rijk.

10. Jeugdzorg, volumestijging en zwaardere zorg door open-einde-regelingen
Gemeenten hebben volgens de Jeugdwet een zorgplicht. Dit betekent dat iedere jongere die volgens een wettelijke verwijzer (gemeente, gecertificeerde instelling, (huis)arts, rechter) wordt verwezen naar een zorgaanbieder de zorg moet krijgen die nodig is. Hiermee is er sprake van een openeinderegeling. Als het aantal kinderen in zorg toeneemt betekent direct dat de zorgkosten stijgen.
Bovendien hebben fluctuaties in aantallen en zorgintensiteit voor een kleine gemeente als Scherpenzeel direct grote impact op de kosten.
Beheersmaatregelen: We werken regionaal samen en blijven inzetten aan de voorkant. We hebben daartoe ons Sociale Team ook versterkt. Voor het opvangen van een deel van deze kosten hebben we m.i.v. 2025 een bestemmingsreserve ingesteld.

11. Taakstelling Sociaal Domein
In de begroting is een taakstelling opgenomen voor het Sociaal Domein van jaarlijks € 150.000. In 2022 is gestart met het formuleren, uitwerken en implementeren van beheersmaatregelen. Toch zien we hier een risico, omdat door de open-einde-regelingen de kosten lastiger te beteugelen zijn en vanwege het feit, dat voor een kleine gemeente fluctuaties in aantallen cliënten een relatief grote impact hebben.

12. Langer thuiswonen, effect Wmo
Doordat mensen tegenwoordig langer thuis wonen, is de vraag naar Wmo-voorzieningen groter. Dit heeft effect op de beschikbare middelen.
Beheersmaatregelen: Het voeren van actieve regie door het Sociaal Team.

13. Hogere tarieven huishoudelijke hulp (Wmo)
Gemeenten zijn gehouden aan het betalen van faire tarieven voor Wmo-voorzieningen. Dit betekent, dat bij aangaan van de contracten een redelijk tarief moet worden afgesproken en dat er duidelijke afspraken zijn vastgelegd over jaarlijkse indexatie. Bij verlenging van de contracten of bij nieuwe contracten vindt opnieuw een vaststelling van een redelijk tarief plaats, meestal d.m.v. een kostprijsonderzoek.
Het jaar 2026 is een eerste mogelijkheid tot verlenging van de contracten. We zien echter dat de kosten voor de aanbieders de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan de contractuele indexatie. Om te voorkomen dat aanbieders weglopen starten we eind 2024 al met een nieuw kostprijsonderzoek. Dit leidt mogelijk tot extra kosten vanaf 2025. We blijven kritisch op de duur van de zorg.
Beheersmaatregelen: We maken gebruik van de expertise van het inkoopbureau IBMN en maken gepaste afspraken met de aanbieders.

Weerstandscapaciteit

Voor bepalen van het benodigde weerstandsvermogen zijn alleen de nu bekende risico's meegenomen. Indien er nieuwe projecten worden gestart, kan het risicoprofiel veranderen en daarmee dus ook het benodigde weerstandsvermogen.
Onze financiële risico’s zijn zoals de tabel laat zien in voldoende mate afgedekt door het beschikbare weerstandsvermogen.

Weerstandscapaciteit

Begr. 2024 na wijziging

Rekening 2024

Rekening 2023

Beschikbare weerstandscapaciteit

Algemene reserve

2.190.243

2.190.243

2.069.885

Post onvoorzien

25.793

19.064

0

Onbenutte capaciteit OZB

693.857

753.198

693.857

Beschikbare weerstandscapaciteit

2.909.893

2.962.505

2.763.742

Benodigde weerstandscapaciteit

2.464.060

2.135.000

2.175.000

Weerstandsvermogen

1,2

1,4

1,3

Voor de kwalificatie van bovengenoemde ratio van het weerstandsvermogen wordt bij veel gemeenten onderstaande tabel gehanteerd:

Waarderings-cijfers

Ratio

Betekenis

A

> 2,0

uitstekend

B

1,4 - 2,0

ruim voldoende

C

1,0 - 1,4

voldoende

D

0,8 - 1,0

matig

E

0,6 - 0,8

onvoldoende

F

< 0,6

ruim onvoldoende

Omdat de systematiek van berekening van de risico’s voor de grondexploitaties anders is, laten we separaat de afdekking van de risico’s op de grondexploitatie zien.

Risicodekking grondexploitaties

Begr. 2024 na wijziging

Rekening 2024

Rekening 2023

Beschikbare weerstandscapaciteit

Risico grondexploitatie Nieuwe Koepel

2.447.097

Risico grondexploitatie Zelder

13.125

Totale risico

2.460.222

Hoogte bestemmingsreserve grondexploitatie

3.735.880

Kengetallen

Om de horizontale verantwoording te versterken zijn gemeenten verplicht om een basis set van vijf financiële kengetallen op te nemen in de paragraaf weerstandsvermogen. De kengetallen vormen een verbinding tussen de verschillende aspecten die de raad in haar beoordeling van de financiële positie moet betrekken om daar een verantwoord oordeel over te kunnen geven. Zij leveren daarmee ook een bijdrage aan hun kaderstellende en controlerende rol. Het gebruik van kengetallen heeft geen functie als normeringsinstrument in het kader van het financieel toezicht door de provincies of het Rijk. Het gaat om de volgende kengetallen:
▪ Netto schuldquote
▪ Solvabiliteitsratio
▪ Grondexploitatie
▪ Structurele exploitatieruimte
▪ Belastingcapaciteit; woonlasten meerpersoonshuishoudens

Kengetallen

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

Verplichte kengetallen

1a. Netto schuldquote

64,7%

54,1%

47,3%

1b. Netto schuldquote gecorr voor alle verstrekte leningen

49,1%

37,3%

28,8%

2. Solvabiliteitsratio

30,8%

30,9%

36,7%

3. Grondexploitatie

32,5%

33,9%

33,8%

4. Structurele exploitatieruimte

0,9%

-6,8%

1,0%

5. Gemeentelijke belastingcapaciteit

99,2%

99,2%

94,0%

Overige kengetallen

6. Weerstandsratio

1,2

1,4

1,3

7. Netto schuld per inwoner

2.053

1.584

1.269

8. Saldo van baten en lasten voor reservemutaties als percentage van de baten

-0,3%

-5,1%

-6,0%

9. Onbenutte belastingcapaciteit OZB als percentage van de baten

2,1%

2,2%

2,5%

Beoordeling van de kengetallen

Een afzonderlijk kengetal zegt weinig over hoe de financiële positie moet worden beoordeeld. Zo hoeft een hoge schuld niet per se een nadelig effect te hebben op de financiële positie, maar is dat afhankelijk of en wat er aan eigen vermogen en baten tegenover die schuld staat en hoe groot de kans is dat de schuld weer wordt afgelost. Het is daardoor niet mogelijk om een individueel kengetal te gebruiken voor de beoordeling van de financiële positie. De kengetallen moeten altijd in samenhang worden bezien, omdat ze alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld kunnen geven van de financiële positie van een gemeente. De kengetallen zijn daarom gezamenlijk opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Voor de beoordeling wordt uitgegaan van onderstaande signaalwaarden:

Signaleringswaarden kengetallen

Categorie A

Categorie B

Categorie C

minst risicovol

neutraal

meest risicovol

1a. Netto schuldquote

< 90%

90 - 130%

> 130%

1b. Netto schuldquote gecorr. voor alle verstrekte leningen

< 90%

90 - 130%

> 130%

2. Solvabiliteitsratio

> 50%

20 - 50%

< 20%

3. Grondexploitatie

< 20%

20 - 35%

> 35%

4. Structurele exploitatieruimte

> 0%

0%

< 0%

5. Gemeentelijke belastingcapaciteit

< 95%

95 - 105%

> 105%

Omdat de kengetallen zoals vermeld in hun onderlinge relatie moeten worden bezien in de beoordeling van de financiële positie, worden deze voorzien van de hieronder weergegeven toelichting.

Netto schuldquote
Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote. De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de medeoverheid ten opzichte van de eigen middelen (baten exclusief mutaties in de reserves) en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Objectief gezien is de netto schuldquote van de gemeente Scherpenzeel niet hoog (een netto schuld van maximaal 90% wordt als aanvaardbaar gezien).
Berekening: (Vaste schulden + Netto vlottende schuld + Overlopende passiva – Financiële activa – Uitzettingen < 1 jaar – Liquide middelen – Overlopende activa) / Totale saldo van baten (excl. reservemutaties).

Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente. De mate van weerbaarheid geeft in combinatie met de andere kengetallen een indicatie over de financiële positie van een gemeente.
Berekening: Eigen vermogen / Totaal passiva

Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten. Overigens zegt dit kengetal niets over de looptijd, courantheid en risico’s van de betreffende grondexploitaties. In de paragraaf grondbeleid wordt daar nader op ingegaan.
Berekening: Bouwgronden in exploitatie / Totale saldo van baten (excl. reservemutaties).

Structurele exploitatieruimte
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de rente en aflossing van een lening) te dekken.
Berekening: Structurele resultaat / Totale saldo van baten (excl. reservemutaties).

Belastingcapaciteit; woonlasten meerpersoonshuishoudens
Voor de gemeenten wordt de belastingcapaciteit in het lopende jaar gerelateerd aan de hoogte van de landelijke gemiddelde woonlasten (OZB, riool- en afvalstoffenheffing) over het voorgaande jaar. Bij de heffingen wordt gestreefd naar kostendekkende tarieven. Het staat de gemeente vrij om bij de inkomsten te opteren voor een lagere heffing dan wettelijk is toegestaan.
Berekening: Woonlasten voor een gezin bij gemiddelde WOZ-waarde / Woonlasten landelijk gemiddelde voor een gezin van voorgaand jaar.

Overige kengetallen
De overige kengetallen zijn opgenomen op grond van artikel 23, 2 de lid van de Financiële verordening.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2025 14:07:21 met de export van 06/30/2025 13:31:12